Vores tilgang til inklusion er, at alle har ret til at være en del af et fællesskab. Det er derfor vores opgave at tilrette det pædagogiske arbejde, så dette er muligt. Det er ikke individet, der skal tilpasses rammerne, men rammerne, der skal tilpasses individet.
Det er vigtigt at tænke forældrene ind, hvad angår alle børn, når vi skal arbejde med inklusion – bl.a. ved at fortælle dem om styrken i at færdes blandt forskellige mennesker, og vigtigheden af at indgå i mange forskellige sociale relationer for at udvikles som et helt menneske.
Børn i udsatte positioner
Der kan være mange årsager til, at et barn kommer i en udsat position, og alle børn kan havne i udsatte positioner, uanset deres øvrige vilkår for deltagelse i børnefællesskabet. Ligeledes kan de både være i en udsat position i hjemmemiljøet og i dagtilbuddet, og nogle gange er de udsatte i begge miljøer. En udsat position, vil altid defineres set i forhold til den kultur og de samfundsnormer, der er i de sammenhænge og fællesskaber, man indgår i.
I Dagtilbud Midt definerer vi en udsat position som værende der, hvor der over tid er for stor afstand mellem barnets grundlæggende behov og præmisser for deltagelse, og de krav, deltagelsesmuligheder og tilbud, der er i børnefællesskabet og/eller i hjemmemiljøet. Her kommer barnet udenfor nærmeste udviklingszone og udsatheden opstår, når dette finder sted over tid og gentages i de samme miljøer, barnet deltager i. Når barnet er udenfor nærmeste udviklingszone over tid, belaster det barnets nervesystem og påvirker barnets trivsel og mulighed for samhørighedsskabende oplevelser i fællesskabet. Både arv og miljø spiller ind på, om barnet er i risiko for at havne i en udsat position, og udsatte positioner kan både være grundlæggende og midlertidige. Grundlæggende udsatte positioner kan opstå der, hvor barnet af fysiologiske og/eller psykologiske årsager ikke følger en alderssvarende udvikling, og dermed ikke kan leve op til de krav, samfundet og/eller dagtilbuddet stiller til dets deltagelse i alderssvarende fællesskaber.
Økonomi
Vi får tildelt ekstra økonomi, som vi har valgt at fordele på alle afdelinger, til at løse de opgaver der kommer.