Vuggestuen Minimax

Vuggestuen Minimax er en lys og venlig institution beliggende i hjertet af Randers.

Minimax åbnede dørene for de første børn d. 1 april 1988. På daværende tidspunkt var der plads til 37 børn, og institutionen blev siden udbygget d. 1. marts 1993. Med kun 1 km til Randers centrum og i nærheden af grønne områder og en fantastisk bypark, har vi rig mulighed for udflugter med både kulturelt islæt og naturoplevelser.

Fysiske rammer

Vuggestuen Minimax er beliggende på en stor grund som tidligere har været et parkområde. Dette betyder at vi har en legeplads, der bærer præg af naturens eget udtryk med mange træer og finurlige kroge, som ligger op til leg og stimulerer børnenes fantasi.

Indendørs er allrummet, hvor køkken og motorikrum er beliggende, samlingspunkt for hele huset. På hver side af køkkenet er de 2 teams placeret. Hvert team består af to stuer med flere legerum, der er indrettet med afsæt i børnenes udviklingstrin.           

Vi prioriterer en fleksibel indretning og at børnene i stor udstrækning kan bevæge sig frit rundt i huset, finde små kroge til stille leg, udforske og lære nyt.

Legeplads

I Minimax er vi stolte af og glade for vores legeplads, og vi tilstræber at børnene kommer ud hver dag. Vi har indrettet den, så der er mulighed for mange sanseoplevelser, fordybelse og udforskning. Vi finder det vigtigt, at børnene har mulighed for at gøre egne erfaringer og begive sig lidt ud på egen hånd - med den viden og sikkerhed, at der altid vil være en voksen i nærheden. Det mener vi, er vigtigt for små børns udvikling.

Der er altid voksne med ude på legepladsen.

Målet med at opleve legepladsen er:

  • at opleve vejr og vind (årets rytme).
  • at børnene oplever friheden ved at være ude.
  • at styrke børnenes motorik (hoppe, gå, løbe, kravle, mærke, fornemme terræn etc.).
  • at opleve samspillet mellem børn og voksne fra de andre stuer.
  • at have mulighed for at lege små rollelege.
  • at være med til at passe legepladsen (feje, grave, luge osv.).

Når et lille barn starter med at komme på legepladsen, vil det altid starte med at være sammen med en voksen. Vi samler de små på græsset eller i sandkassen, så de altid kan se/høre en voksen. Når barnet føler sig tryg ved legepladsen, bliver lysten til at udforske større, og de bevæger sig naturligt væk fra de voksne for at gøre egne erfaringer. De voksne er med til at opdage legepladsen og er altid opmærksomme på, hvor børnene er.

Når vi om eftermiddagen er på legepladsen, vil der altid være en voksen fra dit barns stue til kl. 15.30, men vi gør dog opmærksom på, at vedkommende kan være inde, eksempelvis for at skifte et barn, hvorfor du vil opleve, at de voksne fra andre stuer tager over.

Køkken/alrum

Husets hjerte er vores køkken, som er det første, man møder, når man træder ind ad døren. Køkkenet forbinder de 2 teams og sender hver dag lyde og dufte rundt i huset, som gør madlavningen meget nærværende for børnene. Indretningen af køkkenet centralt i huset, giver børnene god mulighed for at følge med i madlavningen. De ældste børn deltager på skift 2 gange om ugen i køkkenet, hvor der bages, snittes eller gøres klar til eftermiddagens måltid.

Kristine er institutionens kostfaglige eneansvarlige og hun sørger hver dag for, at børnene får en sund og varieret kost. Udover Kristine i køkkenet er Bente ansat 20 timer om ugen til køkken- og rengøringsarbejde.

De største børn kan lege alene i alrummet/motorikrummet, som vi også bruger flittigt med alle børn, eller til fælles oplevelser eks. sang, musik eller teater, adventshygge m.m.

Stuer og grupper

Vi har i Minimax fokus på inklusion, således at alle børn bliver en del af sammenholdet. Inklusion skal ske på børnenes egne præmisser, da ikke alle børn føler sig godt tilpas i en stor gruppe. Derfor arbejder vi både i store og små grupper, og vi arbejder ud fra de kompetencer, som det enkelte barn besidder. I planlægningen af aktiviteter, ture og oplevelser tager vi altid udgangspunkt i, hvad den enkelte skal have ud af den pågældende aktivitet, og vi inddeler børnene i grupper efter alder, kompetencer og interesseområder.

Hverdagen er naturligvis andet og mere end planlagte aktiviteter og gruppefokus. Mange dage bruges også på at nyde vores skønne legeplads, hvor børnene leger og går på opdagelse. Men også på disse dage er vi opmærksomme på, at børnene indgår i en god relation, og at hvert enkelt barn har en god og meningsfyldt dag, der er afstemt hans eller hendes behov.

Larver

Larvestuen er dejlig puppe for 13 søde børn. Stuen indbyder til hygge og leg, og den er indrettet med eget badeværelse, krybberum og plads til at lege og udfolde sig.
De voksne larver er:

  • Christina, pædagog
  • Nicolai, pædagogmedhjælper

Sommerfugle

Sommerfuglene spreder deres beskyttende vinger over 11 dejlige børn. Sommerfuglestuen er lys og venlig og er indrettet med eget badeværelse, krybberum og plads til leg og udfoldelse. Stuen er lidt mindre end husets andre stuer, og der er derfor lidt færre børn på stuen.

De voksne sommerfugle er:

  • Heidi L., pædagog
  • Heidi, pædagogmedhjælper
  • Karina, pædagogmedhjælper

Skildpadder

Skildpaddernes rummelige skjold byder velkommen til 13 skønne børn på stuen. Den hyggelig stue med udsigt til legepladsen er indrettet med eget badeværelse, krybberum og plads til at lege og udfolde sig.

De voksne skildpadder er:

  • Line, pædagog
  • Martin, pædagog
  • Jakob, pædagogmedhjælper

Mariehøns

Mariehønsene tæller 12 prikkede børn på deres røde vinger. Stuen er lys og venlig, og der inviteres til at se på husets fiskeakvarie. Stuen er indrettet med eget badeværelse, krybberum og plads til at lege og udfolde sig.

De voksne mariehøns er:

  • Lone, pædagog
  • Eva, pædagog på barsel
  • My, pædagog
  • Malene, pædagogmedhjælper
Dagligdagen

En typisk dag i Minimax kan se således ud.

Kl. 6.30 til 7.30

Minimax åbner. Der er mulighed for at spise morgenmad i alrummet  til kl. 7.20. (Se madplanen ved køkkenøen). Det er ikke de samme voksne, der åbner hver morgen, men fra kl. 7.30 vil der altid være en voksen fra et af de to teams.

Kl. 7.30 til 9.00

Fra kl. 7:30 til 8 er vi sammen i de to teams hos henholdsvis mariehønsene og sommerfuglene. Kl. 8 går alle på egne stuer.

Kl. 9.00-9.30

Vi samles på stuen til vand, brød, sang og hygge. Herefter fortsætter vi med dagens aktiviteter.

Kl. 10.45

Vi spiser middagsmad. De små børn spiser efter behov. Når børnene har spist, går vi på badeværelset for at blive skiftet og sidde på potte/wc. Herefter er børnene klar til at blive lagt ud for at sove. De sover så vidt muligt udenfor i den friske luft. Børn, der ikke sover, leger på stuen eller i alrummet.

Kl. 12 til 13

Personalet afvikler pauser på skift eller deltager i møder. 

Ca. kl. 14

Børnene begynder at stå op, og vi spiser eftermiddagsmad. Når alle er vågnet og har spist, leger vi på stuerne eller går på legepladsen. Sidst på dagen samles vi alle på én stue eller på legepladsen, indtil vi lukker.

Børnene får frugt og noget at drikke sidst på dagen. Der vil altid være en voksen fra dit barns stue indtil kl. 15.30, hvorefter der er to voksne tilbage indtil kl. 17.

Kl. 17

Minimax lukker.

Fredag lukker Minimax kl. 15.30.

Traditioner

I Minimax har vi skabt nogle traditioner, der betyder meget for os.

Fødselsdage

Vi fejrer altid barnet, når det har fødselsdag, med sang. Forældre er velkomne til at tage en ting med f.eks frugt, slikkepinde, flødeboller, boller eller lignende med.

Når børnene har fødselsdag, fejrer vi det på stuen eller bliver inviteret hjem til fødselaren. Det kan enten være hele stuen eller en lille gruppe.

Vi holder fødselsdage mange gange om året, hvorfor vi fraråder at medbringe kage og lign. Vi har i perioder børn der slet ikke kan tåle farve- og tilsætningsstoffer m.m., og vi anbefaler, at I som forældre snakker med personalet inden.

Vi fejrer Minimax' fødselsdag den 1. april. Dette bliver som regel markeret med sang og lidt lækkert frugt el.lign.

Fastelavn

Traditionen tro holder vi fastelavn i Minimax med udklædning for dem, der har lyst. Børnene kommer som regel udklædt hjemmefra, og vi fejrer dagen med sang og hygge.

Påske

Når vi nærmer os påske, laver vi forskelligt påskeklip, som vi hænger op på stuen. Er vi heldige, får vi også besøg af påskeharen, der gemmer æg ude på legepladsen.

Store Plantedag

Vi afholder Store Plantedag i maj/juni, hvor hvert barn har en plante/blomst med, som vi sammen planter ude i krukker.

Legepladsdag

Hvert år har vi tradition for at holde en legepladsdag, hvor forældre og personale ved fælles hjælp får sat lidt skik på legepladsen og de ting, der trænger til en kærlig hånd. Alt foregår i roligt tempo, så der er tid til, at børnene kan være med til at feje, luge og ikke mindst køre med trillebøre.

Skt. Hans

Hvert år til Skt. Hans tænder vi bål på legepladsen. Hvis vejret tillader det, tilbereder vi et lille måltid.

Sommerfest

Vi holder en årlig sommerfest i juni, hvor børn, forældre og personale mødes til kaffe/te og hjemmebragt mad. Vi håber altid, at vejret er med os, så vi sammen kan nyde vores skønne legeplads i nogle gode timer.

Jul

Julemåneden står i hyggens tegn, hvor vi klipper/klistrer og laver hemmeligheder på stuerne. Vi laver julepynt til juletræet i fællesrummet og synger julesange. En gang om ugen får vi risengrød, og vi stiller lidt til nissen i håbet om, at han har spist det, når vi kommer næste morgen.

Julefest

I starten af december afholder vi en julefest i Minimax, hvor vi samles på stuerne til julehygge, julesange, gløgg og æbleskiver.

Kontakt og åbningstid

Vuggestuen Minimax
Nyvangsvej 25
8900 Randers C

Telefon: 89 15 92 17
Mobil: 89 15 92 11
minimax@randers.dk

Pædagogisk leder: 
Dorte Bygballe Lindebæk
dbl@randers.dk
6091 4874

Telefonnumre på stuerne

Larverne 8915 9213
Sommerfuglene      8915 9214
Mariehønsene 8915 9215
Skildpadderne 8915 9216

Åbningstid

Mandag: kl. 6.30 - kl. 16.30
Tirsdag - Torsdag: kl. 6.30 - kl. 17.00
Fredag: kl. 6.30 - kl. 16.00

Praktiske oplysninger

Ankomst og afhentning

Goddag

Både børn og forældre skal føle sig set og godt modtaget i Minimax.

Vi hjælper gerne børnene med at få vinket og sagt farvel, og ingen forældre må gå uden at have sagt farvel til deres barn. Det gælder også, selv om barnet er ked af det. Du kan altid ringe senere og høre, hvordan det går.

HUSK AT SÆTTE BRIKKEN PÅ "GÅ HJEM TAVLEN".

Det er vigtigt, du fortæller os, hvis der er sket noget, som barnet kan reagere anderledes på end normalt. Det kan være, at barnet er kommet sent i seng, har sovet dårligt, har hostet o.l.

Farvel

Når du henter dit barn, er det vigtigt, at du orienterer dig på Tabulex for at se, om der er kommet nye oplysninger om aktiviteter. Her kan du som regel også læse lidt om, hvad dagen har indeholdt, og du kan altid spørge om, hvordan dagen er gået. Vi vil forsøge at fortælle, hvis der har været nogle ting, det er vigtigt for dig at vide, f.eks. om dit barn har været ekstra glad, ked af det, hostet, slået sig o.l.

Og sidst, men ikke mindst:

Når du bringer/henter dit barn, er det vigtigt, at du er nærværende, og vi forventer, at du lader din mobiltelefon blive i lommen. Det siger vi ikke for at være skrappe/sure, men fordi dit barn har brug for dig og din opmærksomhed.

Påklædning

Vi forventer, at dit barn har tøj med der passer til årstiden. Vi vil også gerne, at I sørger for ekstra skiftetøj til barnet. Barnet skal altid have bleer og et sæt skiftetøj, som er passende til årstiden, liggende i vuggestuen.

Vi forventer, at dit barn har rent og behageligt tøj på, som det kan bevæge sig i, og som må blive brugt og blive beskidt. Det er forældrenes ansvar, at tøjet er alderssvarende, og at der er tøj nok til barnet. Om sommeren har barnet shorts, T-shirts (korte og langærmede), sandaler og solhat. Om vinteren er det flyverdragt, hue, vanter (uden fingre) og vandtætte støvler.

Der må ikke være snore i barnets tøj pga. fare for kvælning. Der skal være tøj svarende til vejret, da vi altid går ud - uanset vejr og vind! Det er en god ide, at der altid er hjemmesko i garderoben samt regntøj/gummistøvler. HUSK navn i alt tøj, da vi ellers har rigtig svært ved at finde det, hvis det bliver væk.

HUSK at tømme barnets garderobe HVER fredag, så rummene kan blive gjort rene.

Legetøj

I vuggestuen må I gerne medbringe legetøj, men vi vil opfordre til at tage en snak med personalet på stuen, da reglerne kan variere over tid. Dog er det altid jer som forældre, der er ansvarlige for det medbragte legetøj, og der ydes ikke erstatning, hvis det bliver væk eller går i stykker. Er legetøjet væk ved afhentning, kan det være svært for personalet at finde tid til at lede efter dette - derfor ser vi det primært som en forældreopgave.

Søvn

Som udgangspunkt vækker vi ikke børn. Der vil dog være undtagelser, f.eks. hvis et barn har et uhensigtsmæssigt søvnmønster. Vi vil naturligvis samarbejde med forældrene om dette i anerkendelse af, at en stabil søvnrytme er betydningsfuld for barnet. Det kan betyde, at barnet i en periode skal vækkes, og her vil vi tilstræbe, at vækningen sker, når barnet befinder sig i den del af søvnfasen, hvor det sover lettest. Dette er den blideste opvækning, næstefter ”at vågne af sig selv”.

Et barns søvnfase tager mindst en time, og derfor vækker vi ikke børn, som har sovet i en kortere periode end dette. Nogle børn kan have brug for to søvnfaser i løbet af én middagssøvn, og andre kan have behov for at sove to gange i løbet af en dag - måske med én søvnfase pr. gang. Vi har ikke noget tidspunkt for, hvornår børn skal puttes, og vi tager udgangspunkt i det enkelte barn og putter, når vi som voksne kan se, at det har brug for at sove eller hvile.

Vi noterer ikke, hvor lang tid barnet har sovet, og hvor meget det har spist. Men vi tager gerne en snak med jer, hvis jeres barn har haft det anderledes, end det plejer.

Vi udleverer en lille pjece fra "ScannSleep" med fakta om små børns søvn til alle nye indmeldte børn.

Mere information om børn og søvn findes på ScanSleeps hjemmeside

Sygdom og fravær

Vi modtager ikke syge børn i daginstitutionen. Børn er syge, når de kan smitte andre børn, og når deres almene tilstand ikke er ok.

Børnene må komme i institutionen igen, når de kan deltage i institutionens hverdagsliv.

I tvivlstilfælde henviser vi til Sundhedsstyrelsen.

Sundhedsstyrelsens vejledning om syge børn

Bliver dit barn sygt i løbet af dagen, kontakter vi dig og forventer, at du/I henter barnet så hurtigt som muligt. Så det er meget vigtigt, at vi har dit telefonnummer. Desuden har vi også brug telefonnummeret til barnets læge.

Kommer dit barn alvorligt til skade i institutionen, kontakter vi dig/jer, og samtidig kontakter vi barnets egen læge eller tandlæge for at høre, hvordan vi skal forholde os. Hvis lægen vurderer, at det er en akutsituation, kører vi sammen barnet til skadestuen og bliver der, indtil du/I kommer og tager over.

Vi vil gerne, at I kontakter os pr. telefon 8915 9217 eller informerer os, hvis barnet ikke kommer en dag, uanset om det er sygt eller bare holder en fridag.

Medicin

Medicin til børn gives som udgangspunkt ikke i nogle af institutionerne - kun i meget særlige tilfælde. Skal der gives medicin, skal barnets navn, samt hvor ofte medicinen skal gives, fremgå af etiketten.

Derudover skal der være en skriftlig vejledning fra barnets læge om, hvordan medicinen skal gives.

Læs om Sundhedsstyrelsens anbefaling på området

Madordning

Forældrene i Minimax har ved afstemning vedtaget at indføre forældrebetalt frokostordning, således at vi fortsat tilbyder fire måltider om dagen. Den forældrebetalte ordning trådte i kraft pr. 1. august 2012 og gælder for 2 år ad gangen. September 2014 er der igen stemt ja til frokostordning, som gælder de næste 2 år.

I Minimax vægter vi en god og varieret kost højt, og derfor sætter vi stor pris på vores uddannet ernæringsassistent, der gennem kosten tilgodeser børnenes behov, og derved giver børnene de optimale muligheder for læring og udvikling. Lydene, duften, synet og smagen er alle sanseindtryk, som er en del af den fælles madoplevelse, som børnene får i vuggestuen. Vi oplever ofte, at børnene er mere villig til at springe ud i nye madoplevelser, og vi hører tit fra forældre: ”Guuud, vil Peter gerne spise grøntsager heroppe? Det vil han slet ikke derhjemme”.

Vi er som vuggestue med til at skabe de gode madvaner, og når børn og voksne sidder sammen om bordet, taler vi om den mad, vi spiser, vi lærer at spise med ske, kniv og gaffel, og vi spiser mad med forskellige konsistens. Set med de pædagogiske briller har vi med andre ord en oplagt mulighed for at bruge det fælles måltid som læringsafsæt.

”Det er en lun forårsdag, og vinteren har endelig sluppet sit kolde tag i Danmark. De fleste børn i vuggestuen Minimax er ude og nyde solen på legepladsen, men for en lille gruppe sommerfuglebørn byder dagen på noget andet: De skal nemlig hjælpe med at lave mad. Menuen står på fisk, og børnene skal hjælpe med at panere og gøre klar. Det er rigtig spændende. Flere af børnene synes, at sådan en fisk er sjov at se på, og den er underlig og glat at røre ved. Sammen med Kristine bliver der paneret så mange fisk, at raspen står om ørerne på dem. Nu bliver det spændende, om sådan en underlig fisk nu også smager godt.... DET gør den. Børnene i hele huset spiser sig godt mætte, men især inde på sommerfuglestuen bliver maden nydt – ja, tallerknerne med fisk bliver faktisk fyldt op både to og tre gange. Det er nogle glade og tilfredse børn, der kommer ud at sove.”

Forældreråd

Forældreråd

Sandra Povelsen (formand)
Sabrine Offenbach Brix
Merle Risom Smith
Michelle Dietz Bjerregaard

Bestyrelsesmedlem i Dagtilbud Midt

Sandra Povelsen

Se vedtægter

Forældresamarbejde

I Minimax prioriterer vi samarbejdet med forældrene højt, da det er en forudsætning for, at barnet får så god en dagligdag som muligt. Vi ønsker at skabe et gensidigt og åbent tillidsforhold. Det er forældrene, der kender barnet bedst, og vi lægger vægt på at kende hele familien i et trygt, tæt, åbent og gensidigt samarbejde, hvor forældrene sikres indflydelse på barnets hverdag. Vi forventer af forældrene, at barnet bliver afleveret raskt og friskt, da det er forudsætningen for en pædagogisk forsvarlig vuggestuedag. Vi er altid interesserede i at vide, hvordan barnet har haft det, siden vi sidst så det.

Vi syntes, det er værdifuldt:

  • at der er en åben og ærlig dialog mellem forældre og personale om det enkelte barns trivsel og udvikling.
  • at der mellem forældre og personale er en gensidig respekt for hinandens synspunkter, forskelligheder og livsholdninger.
  • at forældrene tages alvorligt.
  • at forældrene kan lide at komme i Minimax.
  • at forældrene får information om de ting, der sker i Minimax.
  • at der er fælles oplevelser for børn, forældre og personale uden for Minimax' åbningstid.

Det gør vi:

  • Vi prioriterer den daglige kontakt/snak/information.
  • Vi tager os god tid til modtagelse om morgenen i det omfang, det er muligt.
  • Vi sørger for at videregive vigtige informationer om den forgangne dag, når barnet bliver hentet.
  • Vi sender et velkomstbrev til barnet og forældrene inden start.
  • Efter tre måneder holder vi en forældresamtale, hvor vi snakker om, hvordan det har været som barn og forældre at starte i vuggestuen, og om hvordan det går.
  • Vi tilbyder en forældresamtale, hvis der er behov - her ser vi gerne, at begge forældre deltager, og at barnet ikke er med.
  • Vi informerer igennem opslagstavler, nyhedsbreve og BørneIntra.
Pædagogisk fokus

Minimax – vi giver børnene rødder og vinger. Den vigtigste evne, vi kan give barnet med i livet, er tilfredsheden og troen på sig selv, så barnet selvstændigt kan vælge til og fra. Vi tror på, at jo større respekt børnene bliver vist, desto større respekt kan de senere vise andre.

I Minimax vægter vi en anerkendende relation til hvert enkelt barn. Denne pædagogiske tilgang, kaldet ICDP (Intelligent Child Development Program), tager udgangspunkt i positive relationer mellem barnet og den voksne og børnene imellem. Vi ser på barnets ressourcer frem for dets mangler og samler på gyldne øjeblikke med ros og anerkendelse. Vi guider barnet gennem udfordringer og lægger faste og trygge rammer, således at barnet har en hverdag, der er genkendelig. Vi lægger vægt på, at børnene udvikler selvværd, så at hverdagen kan byde på glæde, overskud og rart samvær med andre.

Aktiviteter og læring

Vi ønsker at bevare børnenes medfødte nysgerrighed, da nysgerrigheden er drivkraften for al udvikling. Derfor er det vigtigt at undersøge, eksperimentere og opleve. Vi skal som voksne støtte børnene i deres udvikling gennem en kombination af pædagogisk tilrettelagte aktiviteter og børnenes egen lyst til at udforske, opleve og lege. Både bag de tilrettelagte aktiviteter og den frie leg ligger den læring, der skal hjælpe børnene i deres udvikling. Gennem de aktiviteter, vi tilbyder børnene, tilegner de sig intellektuelle, sproglige, motoriske og kreative færdigheder, og vi ser dem stråle, når de pludselig mestrer noget nyt. Det kan være alt fra selv at spise til at få hjemmeskoen til at makke ret. Vores opgave er at guide, være nærværende, hjælpe til og rose, når opgaven lykkedes, og selvtilliden vokser.    

I 2013-2014 har vi særligt fokus på den sproglige udvikling, som en del af vores læreplaner. Vi vil bl.a. styrke børnenes sproglige færdigheder gennem dialogisk læsning, hvor vi bruger bøgernes verden til at udvide børnenes ordforråd, forståelse og opmærksomhed. En god billed- eller børnebog giver mulighed for oplæsning, samtale og genfortælling af bogen sammen med barnet, hvilket er med til at styrke udviklingen af sproget.  

Samarbejde

I Minimax bruger vi hinandens ressourcer til kontinuerligt at styrke vores pædagogiske kompetencer. Vi arbejder på at skabe et trygt, åbent og udviklende miljø for hinanden, da vi mener det er forudsætningen for alt samarbejde i vuggestuen. Det sker igennem et samarbejde på tværs af huset, og det sker i de teams, som vi er inddelt i. Huset har fire stuer og to teams -  sommerfugle/larver og skildpadder/mariehøns. De to teams mødes jævnligt for at vende pædagogiske spørgsmål og styrke det arbejde, der foregår i huset, samt den faglige og personlige udvikling. Ligeledes bruger vi de to teams til emneuger og lignende, hvor både børn og voksne har glæde af hinanden på tværs af stuerne.

Positive voksne og glade børn

Vi tager vores opgave som vigtige voksne i børnenes liv alvorligt. Det er rigtig vigtigt for os, at børnene møder nærværende, glade og oprigtige voksne, således at Minimax er et trygt og rart sted for børnene at komme. Her er der plads til kys og kram, gode grin og fjollerier, og der er plads til at være ked af det og sur. Vi vil gerne have, at hvert barn er tryg nok til at være sig selv og udvikle sig. Her spiller de voksne tæt på barnet en stor rolle – en rolle, som vi med glæde påtager os.

Tilbud til unge mødre

Tilbuddet henvender sig til unge gravide og unge mødre, hvor man har en formodning om, at de vil få svært ved at takle forældrerollen. Tilbuddet er baseret på rådgivning og vejledning.

Minimax har siden 1995 arbejdet med unge mødre, der har brug for hjælp og vejledning til forældrerollen. Vi har løbende to unge mødre tilknyttet institutionen.

Forløbet starter ofte allerede under graviditeten, hvor den kommende mor møder i vuggestuen hver dag kl. 8.00 -12.00. Hun er tilknyttet en stue og har en fast kontaktpædagog, som hun følger. Hun vil gennem sin dagligdag i vuggestuen lære om børn, deres behov og signaler.

Når den unge mor har født, får hun to gange om ugen besøg af sin kontaktpædagog, indtil hun efter tre måneder starter med sit barn i vuggestuen. Efter ca. 1 år udskrives den unge til arbejde, skole eller andet, og hendes barn fortsætter i vuggestuen.

Udgiften til Tilbud til unge mødre konverteres over Lov om Social Service § 40, stk. 2, nr. 3.