Vuggestuen Firkløveren et en "oase" i Randers midtby. Vuggestuen er en del af Dagtilbud Midt.

Firkløveren er en dejlig stor vuggestue med plads til 70 børn og er omgivet af en stor legeplads med idrætsbaner som nabo til den ene side.

Legepladsen er stor og kuperet og med udfordringer, som er tilpasset børnenes udvikling og alder.

På legepladsen har vi en bålplads, hvor vi sammen med børnene kan tilberede måltider.

Fysiske rammer

Vuggestuen er indrettet med fem stuer samt et alrum, hvor også køkkenet er, og en personaleafdeling, hvor der også holdes møder. Hele vuggestuen er forbundet af en lang bred gang, som også bliver brugt til leg. Vi prioriterer at have en fleksibel indretning, der gør det muligt at arbejde i mindre rum med børnene.

Vuggestuen er omgivet af muligheder for mange dejlige oplevelser. Der er grønne arealer som parker og idrætsanlæg tæt på. Vi har også mulighed for at besøge f.eks. Kulturhuset og Regnskoven. Vuggestuens legeplads er stor og tilgodeser, at der både er plads til fordybelse i små kroge eller "skoven" eller at bruge cykelarealet, der er passende kuperet. Gennemgående i hele vuggestuen bliver der tænkt i at indrette fleksibelt, så rummene kan indrettes til mindre læringsrum.

Kælderen er indrettet til fysiske aktiviteter og med mange redskaber. Vi har også fået kælderen indrettet, så der er mulighed for at lave teater og andre forestillinger.

Stuer og personale

Personalet i Firkløveren består af:

  • Én pædagogisk leder, 37 timer
  • 9 uddannede pædagoger
  • 4 PAU assistenter
  • 7 pædagogmedhjælpere
  • 1 pædagogstuderende/PAU elev
  • 1 køkkenassistent
  • 1 teknisk servicemedarbejder
  • 2 ungarbejdere, (skoleelever) der kommer efter skoletid og hjælper med det praktiske i at lukke vuggestuen.

Vuggestuen Firkløveren har fem stuer: Stilken, Sommerfuglene, Mariehønsene, Bierne og Brombasserne.

Der er 14 børn på hver stue. Der er fire pædagogiske personaler på hver stue.

Bierne

  • Sophie Lagoni - Pædagog
  • Rikke Ditlev Pedersen - Pædagog
  • Henning Poulsen - Pædagogmedhjælper
  • Nicolette Bjerregaard - Pædagogisk assistent

Brombasserne

  • Susanne Jansen Pedersen - Pædagog
  • Gitte Turnbo Larsen - Pædagog
  • Janette Overgaard Rasmussen - Pædagogisk assistent
  • Toke Hansen - Pædagogmedhjælper

Mariehønsene

  • Helle Andersen - Pædagog
  • Anita Carlsen - Pædagog
  • Lone Søby - Pædagogmedhjælper
  • Nick Dam - Pædagogmedhjælper

Sommerfuglene

  • Christina Kjeldsen - Pædagog
  • Pia Mørup - Pædagogmedhjælper
  • Cathrine Greve - Pædagogstuderende (1. juni - 1. november 2017)
  • Eva Pinnerup Nielsen - Pædagogmedhjælper

Stilken

  • Lise Bach - Pædagog
  • Mette Pedersen - Pædagog
  • Søren Skjødt - Pædagogmedhjælper
  • Lise Lotte Mathiasen - Pædagogisk Assistent

 Sprogpædagog (PAU)

  • Julie Nielsen

Køkken

  • Køkkenleder: Lise Meiniche Yde
  • Eftermiddagshjælp: Karoline Pedersen
  • Eftermiddagshjælp: Bastian Thunbo
  • Teknisk services medarbejder: Kim Duus
Kontakt og åbningstider

Vuggestuen Firkløveren
Spindervej 11
8900 Randers C

Telefon: 8915 9700
firkloeveren@randers.dk 

Pædagogisk leder

Jette Storvang

Telefonnumre til stuerne

Stilken 8915 9701 SMS: 2115 2360
Mariehønsene 8915 9702 SMS: 2115 1903
Sommerfuglene   8915 9703    SMS: 2115 2580
Brombasserne 8915 9704 SMS: 2115 2375
Bierne 8915 9705 SMS: 2115 2590


For at mindske brugen af telefon, når vi er sammen med børnene, opfordrer vi jer forældre til at sende en SMS i stedet for at ringe, så vi ikke bliver afbrudt i samværet med børnene. Mangler du svar på nogle spørgsmål, er du velkommen til at ringe eller sende en SMS til Vuggestuen Firkløveren.

Du kan også bruge Børneintra til beskeder.

Åbningstider

  • Mandag: 06.30 - 16.30
  • Tirsdag: 06.30 - 17.00
  • Onsdag: 06.30 - 17.00
  • Torsdag: 06.30 - 17.00
  • Fredag: 06.30 - 16.00

Åbningstiderne skal overholdes.

Praktiske oplysninger

Ankomst og afhentning

Goddag

Både børn og forældre skal føle sig set og godt modtaget i Firkløveren, og derfor forsøger vi altid at få sagt godmorgen til jer. Vi hjælper gerne børnene med at få vinket og sagt farvel, og ingen forældre må gå uden at have sagt farvel til deres barn. Det gælder også, selv om barnet er ked af det. Du kan altid ringe senere og høre, hvordan det går.

Husk at logge barnet ind på tabulex samt indtaste tidspunkt på, hvornår det bliver afhentet. 

Det er vigtigt, du fortæller os, hvis der er sket noget, som barnet kan reagere anderledes på end normalt. Det kan være, barnet er kommet sent i seng, har sovet dårligt, har hostet o.l., men også hvis der sker ændringer i familien. Børn er ofte meget sensitive overfor små ændringer, og for vi kan tage hånd om barnet, er det vigtigt for os at vide.

Beskederne gives videre til det øvrige personale, så alle er klar til at give lidt ekstra omsorg.

Farvel

Når du henter dit barn, er det vigtigt, at du orienterer dig på tavlerne ved stuen for at se, om der er kommet nye oplysninger om aktiviteter. Her kan du som regel også læse lidt om, hvad dagen har indeholdt, og du kan altid spørge om, hvordan dagen er gået. Vi vil forsøge at fortælle, hvis der har været nogle ting, der er vigtige for dig at vide, f.eks. om dit barn har været ekstra glad, ked af det, hostet, har slået sig o.l.

Og sidst, men ikke mindst: Når du bringer/henter dit barn, er det vigtigt, at du er nærværende, og vi forventer, du lader din mobiltelefon blive i lommen. Det siger vi ikke for at være skrappe/sure, men fordi dit barn har brug for dig og din opmærksomhed.

Husk at logge dit barn ud af tabulex.

Påklædning

Med hensyn til tøj forventer vi, at dit barn har rent og behageligt tøj på, som det kan bevæge sig i, og som må blive brugt og blive beskidt. Desuden forventer vi, at dit barn altid har noget ekstra tøj til at ligge i rummet, hvis det, barnet har på, skulle blive vådt. Det er forældrenes ansvar, at tøjet er alderssvarende, og at der er nok tøj til barnet.

Vi forventer også, at dit barn har tøj svarende til årstiden.

  • Dvs. at om sommeren har barnet shorts, T-shirts - kort og langærmet, sandaler, solhat og gerne badetøj.
  • Om vinteren er det flyverdragt, hue, vanter (uden fingre) og vandtætte støvler.

Der skal være tøj svarende til vejret, da vi altid går ud - uanset vejr og vind! Det er en god ide, at der altid er hjemmesko i rummet samt regntøj/gummistøvler.

  • Der må ikke være snore i barnets tøj pga. fare for kvælning.
  • HUSK navn i alt tøj, da vi ellers har rigtig svært ved at finde det, hvis det bliver væk.
  • Og husk at sætte barnet ting i rummet, når I går hjem. Er det ikke i rummet, når I går hjem, kan I ikke forvente, at det er i rummet den næste dag.

Legetøj

Vi vil opfordre til at tage en snak med personalet på stuen, da reglerne kan variere over tid. Altid gældende er dog, at I som forældre er ansvarlige for det medbragte legetøj, og at der ikke ydes erstatning, hvis det bliver væk eller går i stykker.

Er legetøjet væk ved afhentning, kan det være svært for personalet at finde tid til at lede efter dette - derfor ser vi det primært som en forældreopgave. Fundet legetøj vil blive lagt i barnets rum.

Søvn

Som udgangspunkt vækker vi ikke børn. Der vil dog være undtagelser, f.eks. hvis et barn har et uhensigtsmæssigt søvnmønster. Vi vil naturligvis samarbejde med forældrene om dette i anerkendelse af, at en stabil søvnrytme er betydningsfuld for barnet. Det kan betyde, at barnet i en periode skal vækkes, og her vil vi tilstræbe, at vækningen sker, når barnet befinder sig i den del af søvnfasen, hvor det sover lettest. Dette er den blideste opvækning, næstefter ”at vågne af sig selv”.

Et barns søvnfase tager mindst en time, og derfor vækker vi ikke børn, som har sovet i en kortere periode end dette. Nogle børn kan have brug for to søvnfaser i løbet af én middagssøvn, og andre kan have behov for at sove to gange i løbet af en dag - måske med én søvnfase pr. gang. Vi har ikke noget tidspunkt for, hvornår børn skal puttes, og vi tager udgangspunkt i det enkelte barn og putter, når vi som voksne kan se, at det har brug for at sove eller hvile.

Vi noterer ikke, hvor lang tid barnet har sovet, og hvor meget det har spist. Men vi tager gerne en snak med jer, hvis jeres barn har haft det anderledes, end det plejer.

Solpolitik

Alle stuer bruger app´en UV-indeks på voksen IPad ‘en og tjekker UV-indekset dagligt fra april til september.

Når UV-indekset er over 3 gælder følgende:

  • Det er forældrenes ansvar, at børnene møder ind med solcreme på
  • Børnene smøres ind, inden vi går på legepladsen om eftermiddagen med institutionens solcreme faktor 15
  • Vi søger skygge mellem kl. 12 og 15, f.eks. under træer/overdækning/solsejl, så vidt muligt
  • Vi beskytter huden med solhat og tøj
  • Medarbejderne er gode, solsikre rollemodeller for børnene
  • Når UV-indekset er mellem 6 og 8 søger vi skygge mellem kl. 12 og 15
  • Når UV-indekset er over 8 går vi så vidt muligt ind mellem kl. 12 og 15. Er vi nødsaget til at være ude, smøres med solcreme faktor 30 og vi søger skygge

Solpolitikken formidles til forældrene hvert år i april

Dagligdagen

Tidlig morgen

Klokken 6.30 åbner vi dørene til en ny dag. Og det sørger to til tre personaler for. De tilbereder morgenmad til de morgenfriske børn, som kommer mellem klokken 6.30 og 7.30. Modtagelsen af børnene sker som regel i alrummet.

kl. 7:00 til 7:30 møder der personale ind, som åbner en stue, så børnene kan komme stille og rolig i gang med dagen eller vælge en anden aktivitet som højtlæsning eller at sidde og spille.

Vi prioriterer at få startet dagen i et roligt tempo.

Klokken 7.00 er alle husets fem stuer åbne.

Morgen/formiddag

Klokken 8.45 - 9.15 holder stuerne morgensamling, hvor vi får frugt, brød og vand. Bagefter hygger vi os med sang, sanglege, navnelæring, leg, og hvad der ellers måtte være dagens gode idé. For ikke at gribe forstyrrende ind i morgensamlingen opfordrer vi forældre til at aflevere børnene før eller efter denne stund.

Hver formiddag forgår der aktiviteter, gerne ude når vejret er til det. I vinter månederne er det ofte indendørs.

Om tirsdagen samles de fire ældste børn og en pædagog/medhjælper fra hver stue i TVÆRGRUPPEN. Vi tager på ture og laver aktiviteter, der svarer til børnenes aldersgruppe. Udover at de store børn lærer hinanden at kende på tværs af stuerne, fungerer aktiviteterne også som en forberedelse til et kommende liv i børnehaven.

Middag

Klokken 10.30 er der frokost. De mindste får dog lov at spise før, hvis de er for trætte til at vente. Efterhånden som børnene bliver mætte, begynder vi at pusle og putte dem.

Klokken 12.00 - 13.00 afvikler personalet pauser, stuemøder og/eller pædagogmøder. De børn, der ikke sover, er i alrummet sammen med det personale, som ikke er til pause.

Eftermiddag

Klokken 13.30 får børnene eftermiddagsmad. De børn, der endnu sover på dette tidspunkt, får mad, når de vågner.

Klokken 14.00 går vi på legepladsen, hvis vejret er til det. Hvis ikke, kan vi blive på stuen eller opholde os i alrummet. Især er vi inde i vinterperioden, da det bliver tidligt mørkt.

Klokken 16.15 er der enkelte stuer, der ikke længere har deres eget personale, fordi de har fået fri. Børnene fra disse stuer passes af det personale, der er tilbage i huset.

Mandag lukker vuggestuen kl. 16.30

Tirsdag-torsdag lukker vuggestuen kl. 17.00

Fredag lukker vuggestuen kl. 16.00

Sygdom og fravær

Vi modtager ikke syge børn i daginstitutionen. Bliver dit barn sygt i løbet af dagen, kontakter vi dig og forventer, at du/I henter barnet så hurtigt som muligt. Så det er meget vigtigt, at vi har dit telefonnummer. Børn er syge, når de kan smitte andre børn, og når deres almentilstand ikke er ok.

Børnene må komme i vuggestuen igen, når de kan deltage i vuggestuens hverdagsliv igen.

Kommer dit barn alvorligt til skade i institutionen, kontakter vi dig/jer, og samtidig kontakter vi barnets egen læge for at høre, hvordan vi skal forholde os. Hvis lægen vurderer, at det er en akutsituation, kører vi sammen med barnet til skadestuen og bliver der, indtil du/I kommer og tager over.

Vi vil gerne, at I kontakter os pr. telefon, direkte til dit barns stue, og informerer os, hvis barnet ikke kommer en dag, uanset om det er sygt eller bare holder en fridag. De enkelte stuers direkte tlf.nr. findes under fanen kontakt.

Medicin

Medicin til børn gives som udgangspunkt ikke i nogle af institutionerne - kun i meget særlige tilfælde. Skal der gives medicin, skal barnets navn, samt hvor ofte medicinen skal gives, fremgå af etiketten. Derudover skal der være en skriftlig vejledning fra barnets læge om, hvordan medicinen skal gives.

Tabulex/Børneintra

I Vuggestuen Firkløveren bruger vi tabulex/børneintra, hvor I forældre skal registrere, at jeres barn er kommet i vuggestue, hvem der henter og hvornår barnet går hjem.

Her meddeler I også om ferie, fridage og om barnet er syg.

Vi bruger det også som et arbejdsredskab, hvor vi skriver, hvad vi laver i løbet af dagen med børnene og ligger billeder op. Alt dette er tilgængeligt for jer forældre.

Ved opstart udleveres der yderligere information om tabulex og hvordan man logger på.

Billeder og video fra tabulex

I dag er det muligt at hente billeder fra intra.

Vi lægger næsten dagligt billeder op af jeres dejlige børn. Billeder der er taget for at I kan få et indblik i vores dagligdag i vuggestuen.

Vi må i den forbindelse gøre jer opmærksomme på, at man ikke må dele billeder af andres børn på sociale medier.

 
Traditioner

Eksempler på traditioner:

  • Vi fejrer børnenes fødselsdag.
  • Vi fejrer Firkløverens fødselsdag.
  • Vi har tradition omkring fastelavn.
  • Vi har tradition omkring påske.
  • Vi holder bedsteforældredag en gang i løbet året.
  • Vi har sommerfest for alle børn og deres familier.
  • Vi marker efterårets komme med en høstuge.
  • Vi har julefest for alle børn og deres familier.

Fødselsdage

I vuggestuen fejrer vi mange fødselsdage om året. Vi har en pige- og en drengefødselsdagsstol, som barnet har råderet over hele dagen. Dette er for at markere, at det er en særlig dag, vi fejrer.

Ved samling bliver barnet fejret med sang og en lille gave. Barnet kan have frugt eller brød med hjemmefra som deles ud, hvis man har lyst til dette. Vi fejrer fødselsdage iht. vores sukkerpolitik.

Pædagogisk fokus

Vores værdier er respekt, venskaber og medbestemmelse.

Vi finder det vigtigt, at hvert barn kan udvikle sig i sit eget tempo og har mulighed for at mærke efter: Hvem er jeg? Hvad har jeg lyst til? Hvem vil jeg gerne være sammen med? Osv.

Leg, fordybelse, venskaber og følelser er vigtige begreber i børns udvikling, som vi ønsker at skabe rammer for i børnenes hverdag. I samspil med andre kan børn lære sig selv og deres plads i omgivelserne at kende. Og i samspil med andre kan de lære at sige fra og til samt sætte grænser for sig selv verbalt og nonverbalt (kropssprog).

Ligeledes lægger vi stor vægt på, at børnene udvikler selvværd. Selvværd er det, at man har overskud, føler glæde, nyder samvær med andre. Det er vigtigt, at børnene får lov til at være nøjagtig, som de er, og bliver respekteret for det - og at det er i orden at have de følelser, som man har. Man må gerne blive sur, gal og ked af det - og give udtryk for det. Vi voksne skal være der til at trøste og støtte. Det er vitalt, at vi voksne "gider" børnene og kan rumme dem til enhver tid. At vi kan rumme voldsom vrede, gråd, utilpashed osv. - og ikke kun magter at forholde os til glade børn. Børn skal tages alvorligt, og deres spørgsmål, initiativer og leg skal have rum og mulighed for at kunne tilgodeses i så stort et omfang som muligt. Jo mere selvtillid og selvværd børnene har, jo lettere kan de lytte til både egne og andres behov.

Den vigtigste evne, vi kan give det enkelte barn med i livet, er tilfredsheden og troen på sig selv, så barnet selvstændigt kan vælge fra og til. Vi tror, at jo større respekt, børnene er blevet vist, jo større respekt kan de senere vise andre.

Vi vil gerne udvikle børnenes sociale kompetencer. Børnene kan i stor udstrækning selv vælge, hvad de vil lave og hvilke aktiviteter/lege de har lyst til at gå i gang med. Dette er med til at udvikle ansvarlighed i forhold til børnene selv og til deres handlinger. Det er dog ikke altid, de selv får lov til at bestemme. Vi stiller også krav til børnene, så de kommer videre i deres udvikling. Hvis kravene er rimelige, vil børnene kunne honorere dem, "vokse" og dermed få selvværd.

For det enkelte barn betyder det:

  • Jeg er noget i mig selv.
  • Det jeg kan, er noget særligt.
  • De voksne interesserer sig for mig.
  • De andre lærer af mig.
  • Jeg lærer af andre.
  • Jeg tør prøve noget nyt.
  • Se, hvad jeg kan.
  • Jeg tør mere.

Vi ønsker at bevare børnenes medfødte nysgerrighed, idet nysgerrigheden er drivkraften for al udvikling - det at kunne undersøge, opleve og eksperimentere.

Vi pædagoger skal støtte børnene i deres udvikling. Børnene øver sig og øver sig i nye ting. Det er af stor betydning, at vi voksne lader børnene selv nå frem til nogle erkendelser, så lysten til at lave forsøg, være eksperimenterende og nysgerrige bevares.

Vi vil give børnene mulighed for at tilegne sig færdigheder såvel intellektuelt og motorisk som kreativt gennem de aktiviteter, som vi tilbyder dem. Færdigheder giver selvværd/selvtillid. Et barn "vokser", når det opdager, at det kan noget nyt. Det kan være lige fra selv at tage tøj på til det at klatre op i et træ. Derudover er det væsentligt for os at give børnene ny inspiration, så de får oplevelser, der både giver glæde i øjeblikket, men også oplevelser, som vækker deres interesse og giver dem lyst til at beskæftige sig yderligere med disse ting.

Forældresamarbejde

Forældreråd

  • David Schultz-Pedersen (formand)
  • Henrik Dam Laemose (næstformand)
  • Morten Rødbro Glenstrup
  • Sofie Stilling Pedersen
  • Kris Madsen

Suppleanter

  • Asmus Omann Rousing
  • Maria Lønborg Post Gertsen

Bestyrelsesmedlem i Dagtilbud Midt

  • David Schultz-Pedersen
Tilbud til unge mødre og sårbare familier

Tilbuddet henvender sig til unge gravide og unge mødre, hvor man har en formodning om, at de kan få brug for hjælp til at takle forældrerollen. Tilbuddet er baseret på rådgivning, vejledning og bevilges via Familieafdelingen. Vuggestuen Firkløveren har siden 1993 arbejdet med unge mødre og sårbare familier, der har brug for hjælp og vejledning til forældrerollen. Vi har løbende to til tre unge mødre/familier tilknyttet institutionen.

Tilbuddet henvender sig til unge gravide og unge mødre, hvor man har en formodning om, at de vil få svært ved at takle forældrerollen. Tilbuddet er baseret på rådgivning og vejledning.

Forløbet starter ofte allerede under graviditeten, hvor den kommende mor møder i vuggestuen hver dag  ca. kl. 8.30 -12.00. Hun er tilknyttet en stue og har en fast kontaktpædagog, som hun følger. Hun vil gennem sin dagligdag i vuggestuen lære om børn, deres behov og signaler. 

Når den unge mor har født, får hun en til to gange om ugen besøg af sin kontaktpædagog, indtil hun efter ca. tre måneder starter med sit barn i vuggestuen. Efter ca. 1 år udskrives den unge til arbejde, skole eller andet, og hendes barn fortsætter i vuggestuen.

Studerende i Firkløveren

I Vuggestuen Firkløveren har vi løbende studerende fra VIA University College.

Her kan du hente Firkløverens praktikbeskrivelse